Under hela mitt yrkesliv har jag sett samma misstag dyka upp gång på gång när det gäller analysverktyg. Många tycker det är svårt att komma igång och komplicerat att göra rätt, så de undviker helst alltihopa.
Enligt mig ska det vara lätt att göra rätt – så i den här artikeln kan du därför läsa om vanliga fallgropar och hur du undviker dem.
Google Analytics 4 (GA4) är en kraftfull plattform, men det är inte den enda lösningen och kanske inte passar alla, speciellt mindre företag. Genom att komplettera med andra verktyg kan du få en bredare förståelse av dina användare. Glöm inte att datainhämtning handlar om att se helheten, inte bara en del av den.
Utforska alternativa analysverktyg som kan komplettera, köras parallellt med, eller ersätta Google Analytics 4. Plattformar som Matomo och Piwik PRO passar dig som prioriterar dataskydd, Fathom Analytics är perfekt för dig som jobbar i ett mindre företag som vill ha enkelhet och snabbhet.
Det finns ingen mall som passar alla! Gör din research, fråga en kunnig kollega eller ta hjälp för att välja det som passar dina behov.
Att sätta upp analysverktyg utan tydliga mål är som att segla utan karta. Definiera vad du vill mäta, varför och hur du ska använda resultaten innan du börjar. En tydlig strategi sparar tid och ger bättre resultat.
Innan du implementerar ett analysverktyg, definiera tydliga mål och syften. Identifiera vilka nyckeltal (KPI:er) som är viktigast för din verksamhet och säkerställ att din dashboard är utformad för att mäta dessa effektivt. Om ditt mål är att öka konverteringar, definiera det specifikt: Öka produktköp med 10 % inom tre månader. Bygg sedan din dashboard runt det.
Att specificera syftet är A och O med din analys.
Marknaden för webbanalys växer ständigt. Om du inte regelbundet ser över dina verktyg och deras prestanda kan du missa nya, bättre lösningar.
Håll dig uppdaterad om nya och befintliga analysverktyg på marknaden. Prenumerera på nyhetsbrev från branschsajter som HubSpot eller följ analytiker och företag på LinkedIn. Regelbunden utvärdering är en bra vana för god digital hygien.
Tips! Använd G2 och/ eller Capterra för att jämföra affärssystem och mjukvara.
Att ha hundratals datapunkter och grafer kan se imponerande ut, men om ingen förstår vad de innebär missar du målet. Välj istället att fokusera på nyckeltalen som faktiskt gör skillnad. Om du analyserar marknadsföringsinsatser, fokusera då exempelvis på klick, konverteringar och avvisningsfrekvens. Håll det enkelt – låt verktygen serva dig, inte tvärtom!
Under 2020 meddelade Google att de successivt kommer avveckla cookies, vilket startade stor diskussion om den så kallade “cookiedöden” inom annonsvärlden. I juli 2024, efter många protester från bland annat annonsörer, fick cookies ändå leva kvar – men med större möjligheter för användaren att bestämma själv.
Trots att Google backar med sin cookiefria framtid så har diskussionen kring integritet fött nya analysverktyg – och företag som kanske kan konkurrera med Google.
Vi ser nämligen hur allt fler publicister väljer cookiefria lösningar. En variant är en integration av AI-verktyg som både minskar arbetsbördan och ger djupare insikter. Dessutom blir informationen mer tillgänglig för de som inte är utbildade webbanalytiker – bra grej!
Använder du kakor på sajten är det alltså hög tid att se över alternativen.
Du är inte ensam om du tycker analysverktyg känns rörigt. Det tar tid att lära sig vilka KPI:er och strategier som gör skillnad på riktigt, och vilka fällor som finns.
Känner du dig osäker kan du alltid skicka ett mail till mig.
Jag hjälper dig komma igång och lär dig eller ditt team hur ni kan arbeta effektivare med analysverktyg.
Kontakta Andreas Marzo
E-post: andreas@adelivery.se
Telefon: 0708 - 284 817