Kurser i webbanalys och datadrivet arbetsätt

02 februari 2023
Dela:

Under våren 2023 kommer vi anordna kurser för Sveriges Tidskrifter. Kursen är baserad på två halvdagar där du antingen kan medverka på båda tillfällena eller välja den som passar dig.

Del 1: Grunderna i webbanalys och datadrivet arbetssätt

För att lyckas i det digitala landskapet behöver vi förstå hur våra digitala kanaler presterar och kunna skapa insikter som blir till konkreta åtgärder.

Detta steg, av två, vänder sig till publicister som vill fräscha upp sina kunskaper och sen ta nästa steg och vässa sig inom analys och det datadrivna arbetet.

Kursen ger dig kunskap inom:

  • Datakvalitet – grunderna för att säkerställa kvalitet
  • Datadrivet arbetssätt – så kommer man igång
  • Verktyg – hitta dina verktyg och arbetssätt
  • KPI:er – vad ska vi mäta och hur?

Läs mer och anmäl dig här

Del 2: Datadrivet arbetssätt & data storytelling

För att lyckas i det digitala landskapet behöver vi förstå hur våra digitala kanaler presterar och kunna göra insikter som blir till konkreta åtgärder. Denna kurs vänder sig till publicister som vill få verktyg som ökar tempot och får fler förstår vad som är viktigt för att skapa åtgärder som ger faktiska resultat.

Kursen är en fortsättning på kursen Grunderna i webbanalys och datadrivet arbetssätt men fungerar lika bra för dig som redan har en grundläggande kunskap av webbanalys.

Kursen ger dig kunskap inom:

  • Data Storytelling – så får du fler att förstå hur det går
  • Datadrivet smarta arbetssätt – verktyg och tips som sparar tid
  • Verktyg – förstå dina besökare och deras beteenden på ett djupare plan (Hotjar, Optimize)
  • A/B-tester – hur kan medier arbeta med A/B-tester och hur kommer man igång
  • Våga prata data – så skapar du en öppet klimat och får flera att våga prata

Läs mer om del 2 och anmäl dig här

Kursledare:
Sebastian Tibbling, Agency Director på Another Media Group och VD på a_delivery. Sebastian har de senaste åren arbetat med en rad medier och varumärken med datadrivet arbetssätt och strategier för hur man växer journalistiska sajter ur perspektiven trafik, läsar- och annonsintäkter.