Vi tar pulsen på de utmaningar och potential som finns inom Adtech för publicister. Sebastian Tibbling, VD för a_delivery, delar med sig av sina insikter i ämnet.
Med erfarenhet från Another Media Group och byråerna Adviser, Roy och a_delivery har Sebastian fått en djup förståelse för att göra teknologi mer tillgänglig för mindre publicister.
Bland kunderna finns publicister såsom Tidningen Ridsport, Driva Eget och LRF Media, för att nämna några.
Vad ser du som den största utmaningen inom adtech idag?
– Den största utmaningen är utan tvekan tillgängligheten. Adtech måste bli mer åtkomligt för alla aktörer inom mediebranschen, inte bara jättarna. Det handlar om att demokratisera teknologin. Sen behöver chefredaktörer och intäktsansvarig öka sin kunskap för att ta tillvara på potentialen.
Hur har din syn på adtech förändrats under åren?
– Från nödvändigt ont till att verkligen öppna upp mina ögon för hur komplex den digitala världen kan vara för publicister. Det är vår uppgift som arbetar dagligen med tekniken att förenkla och tillgängliggöra dessa verktyg. Jag har insett att vi måste utveckla lösningar som är anpassade för mindre publicister.
Det är vår uppgift som arbetar dagligen med tekniken att förenkla och tillgängliggöra dessa verktyg
Vilken roll spelar adtech i den större bilden av digital affärsutveckling?
– Min kvalificerade killgissning är att 7 av 10 i branschen knappt vet vad adtech är. Det är en viktig pusselbit i den digitala affärsutvecklingen, men den måste samspela med innehållsproduktion, försäljning och övergripande strategi för att verkligen göra skillnad. Adtech är en möjliggörare för att både finansiera kvalitetsjournalistik och att leverera träffsäkra annonser till rätt målgrupp.
Hur arbetar ni på a_delivery för att möta publicisternas behov?
– En liknelse skulle kunna vara att vi är Houston som stöttar astronauten (mediet) att flyga rymdraketen. Så att mediet med säljavdelningen och kunden i framsätet kan applådera när de slår ner flaggan på månen och säger att vi nått målen.
För att bli mer konkret fokuserar vi på att kunden ska lyckas med ökade intäkter och förenkla annonshanteringen på ett sätt som verkligen gör skillnad i deras vardag.
Hur ser du på innovation inom adtech?
– Innovationen är inte alltid det viktigaste, att komma igång och att använda befintlig teknik till sitt fulla potential är oftast den största utmaningen. Det handlar inte bara om att optimera befintliga processer, utan om att skapa nya affärsmodeller och intäktsströmmar för publicister. Vi måste vara öppna för att utforska nya vägar och inte vara rädda för att utmana etablerade sanningar.
Vad är din vision för framtidens adtech?
– Min vision är en framtid där adtech är en naturlig och lätthanterlig del av varje publicists verktygslåda, oavsett storlek på verksamheten. Jag vill se en demokratisering av teknologin som gör det möjligt för alla att konkurrera på mer jämlika villkor. Detta kommer inte bara att stärka enskilda aktörer, utan hela mediebranschen i stort.
Nyfiken på Adtech?
Vill du få en ökad förståelse för adtech och hur den tillsammans med rätt strategi lyfter din affär? Läs mer om a_delivery och deras tjänster – eller varför inte boka ett möte direkt!
Kontakta Sebastian Tibbling
E-post: sebastian@adelivery.se
Telefon: 0708-551 722