Rollerna som krävs i ett framgångsrikt adtech team 2022

09 november 2021
Dela:

Annonsteknik och digitala intäkter är många medieägares stora huvudvärk, speciellt för de mindre publicisterna som saknar tid, resurser och kunskap. Samtidigt som man vill öka de digitala intäkterna, kan det vara svårt att veta exakt vilka kompetenser som behövs för att lyckas med det målet. Andreas Marzo, Head of Digital, berättar mer om hur man bör tänka för att bygga upp ett framgångsrikt adtech team.

Tillbakablick –  adtech-teamets evolution
Blickar vi tillbaka ett par år, när adops teamets främsta uppgift var att agera teknisk support, genomföra A/B tester och ducka virus och spam, kan vi konstatera att mycket har hänt. Idag är rollerna mer kopplade till marknadsföring och kräver, utöver den rent tekniska kompetensen, god förståelse för affärsutveckling. Dagens ad ops team använder den senaste tekniken för att få ut maximalt resultat av annonsytor, utvecklar nya annonstjänster, sätter strategier, planerar och följer upp. Framöver kommer det dessutom ställas krav på att adops teamet till ännu större utsträckning än idag, maximerar värdet för medieägare och annonsörer med hjälp av AI. En kombination av AI och specialistkompetenser kommer vara två viktiga ingredienser för den som vill optimera sin digitala miljö.

Vad krävs för att lyckas med ad operations?
Den första, och kanske allra viktigaste egenskapen i framtidens skickliga adops team stavas: ett vässat öga för detaljer. Att vara noggrann och behärska de tekniska momenten som krävs för att leverera ett bra resultat digitalt.

  • Rätt kanal och rätt placering (i en rad olika medier)
  • Rätt budskap, annonsutformning och display 
  • Noggrann spårning och mätning 
  • A/B-tester och kampanjoptimering i realtid
  • Analys & rapportering (för att kunna bedöma effekterna på resultaten, optimera och fatta smartare beslut). 
  • Yield management och optimering av mediet som annonserna ska visas i 

Det är först när dessa element är på plats och utförs noggrant som teamet kommer kunna skapa värdefull affärsnytta. Och var hittar man en person som behärskar allt det här? Min övertygelse är att det kommer krävas fler personer med djupgående kunskap, något som är svårt (för att inte säga nästintill omöjligt) att hitta i en person. Istället bör du fundera över vilka behov ni har och utifrån det leta efter nyckelpersonerna till ditt nästa adops team.

Här är 5 roller som jag tror att alla medieägare bör satsa på de närmsta åren:

  • Campaign manager
    Eller ad operations manager. Att ha en spindel i nätet som ser till att rätt kampanj hamnar på rätt ställe, vid rätt tidpunkt är A och O. Klyschan, spindeln i nätet, hängslen och livrem.
  • Yield Manager
    Hur får du bäst betalt för varje sidvisning? Hur ser vi till att så många annonsvisningar köps och vilken aktör som är beredd att betala mest? Med en yield manager säkerställer du att du maximerar varje del av annonsaffären.
  • Programmatic Sales Manager
    Paketerar, säljer och driver det programmatiska erbjudandet både mot trading desk, mediebyråer samt den öppna marknaden. En datadriven, digital och analytisk person - som förstår att luncherna på Riche inte längre är nyckeln till de stora budgetarna - utan att det framförallt handlar om att leverera bra effekt till sina kunder.
  • Data science
    Att överföra data till insikter. En entusiast som går på djupet genom att  kalkylera, strukturera och visualisera så att du kan agera smart utifrån den data du har. Någon som omvandlar det tekniska för att kunna fatta affärsmässigt kloka beslut.
  • Technical specialist
    Det tekniska landskapet både inom martech och adtech är komplext. Att ha en entusiast som älskar att grotta i script, html 5 och gå till botten med både tekniska utmaningar ger dig ett bra försprång jämfört med många andra.

Hur kan vi göra det enklare för dig? För att göra det smidigt för dig att hantera adtech och campaign management har vi samlat ett sylvasst team och lika vassa tjänster som optimerar och ökar dina annonsintäkter. Vill du veta mer om hur vi jobbar med publicister? Klicka här.