Annonsteknik och digitala intäkter är många medieägares stora huvudvärk, speciellt för de mindre publicisterna som saknar tid, resurser och kunskap. Samtidigt som man vill öka de digitala intäkterna, kan det vara svårt att veta exakt vilka kompetenser som behövs för att lyckas med det målet. Andreas Marzo, Head of Digital, berättar mer om hur man bör tänka för att bygga upp ett framgångsrikt adtech team.
Tillbakablick – adtech-teamets evolution
Blickar vi tillbaka ett par år, när adops teamets främsta uppgift var att agera teknisk support, genomföra A/B tester och ducka virus och spam, kan vi konstatera att mycket har hänt. Idag är rollerna mer kopplade till marknadsföring och kräver, utöver den rent tekniska kompetensen, god förståelse för affärsutveckling. Dagens ad ops team använder den senaste tekniken för att få ut maximalt resultat av annonsytor, utvecklar nya annonstjänster, sätter strategier, planerar och följer upp. Framöver kommer det dessutom ställas krav på att adops teamet till ännu större utsträckning än idag, maximerar värdet för medieägare och annonsörer med hjälp av AI. En kombination av AI och specialistkompetenser kommer vara två viktiga ingredienser för den som vill optimera sin digitala miljö.
Vad krävs för att lyckas med ad operations?
Den första, och kanske allra viktigaste egenskapen i framtidens skickliga adops team stavas: ett vässat öga för detaljer. Att vara noggrann och behärska de tekniska momenten som krävs för att leverera ett bra resultat digitalt.
Det är först när dessa element är på plats och utförs noggrant som teamet kommer kunna skapa värdefull affärsnytta. Och var hittar man en person som behärskar allt det här? Min övertygelse är att det kommer krävas fler personer med djupgående kunskap, något som är svårt (för att inte säga nästintill omöjligt) att hitta i en person. Istället bör du fundera över vilka behov ni har och utifrån det leta efter nyckelpersonerna till ditt nästa adops team.
Här är 5 roller som jag tror att alla medieägare bör satsa på de närmsta åren:
Hur kan vi göra det enklare för dig? För att göra det smidigt för dig att hantera adtech och campaign management har vi samlat ett sylvasst team och lika vassa tjänster som optimerar och ökar dina annonsintäkter. Vill du veta mer om hur vi jobbar med publicister? Klicka här.