Malin: Så skapar du bästa upplevelsen för dina annonskunder

20 maj 2021
Dela:

Med ett flöde på närmare 1000 annonser varje månad gäller det att ha koll på läget, se till att det finns välfungerande processer och inte nog med det – det gäller att se till att alla kunder får snabb hjälp om något blir fel.

– En viktig sak att tänka på som publicister är att annonsörernas tidigare erfarenhet och kunskap varierar väldigt mycket. En del kunder bokar sina annonser via en mediebyrå som har full koll på vad som förväntas eller vad de ska fråga efter, men i andra fall kan det finnas annonsörer som behöver hjälp med att producera sin annons eller önskar guidning i framställandet av annonsen. Idag delar Malin Serngard, Head of Campaign Management print på a_delivery med sig av sina bästa tips för att skapa den bästa upplevelsen för dina kunder.

Vad ska man som publicister tänka på för att ge annonsörer en bra upplevelse?

– En bra upplevelse börjar med en komplett materialspecifikation redan vid annonsbokning. Detta skapar ett tydligt utgångsläge där annonsören vet vad som ska produceras inför lämning och tryck av sin annons. Trycks tidningen på något speciellt papper? Vilken icc-profil ska användas? Är tidningen limbunden och kräver en viss marginal? Sådant är viktigt att ta reda på för att skapa goda förutsättningar för ett lyckat resultat. Rutiner för påminnelser i tid och tydliga processer är betydelsefullt för ett effektivt arbete. 

Hur ser processen ut?

– Vi arbetar med ett system där annonsören när som helst kan ladda upp sitt material för inlämning och kontroll. Processen är skapad för att rymma flexibilitet där varken vi eller annonsören är beroende av tillgänglighet under hela momentet. Om det behövs finns vi alltid till hands för att hjälpa till. Inlämning sker digitalt och kunden får direkt en bekräftelse på om annonsen är godkänd eller behöver justeras. Det är inte bara för annonsören som detta är ett smidigt sätt att jobba. Även redaktionerna som vi lämnar vidare materialet till får kvalitetssäkrat material, som de lätt hämtar hem via en länk. Klart för att direkt läggas in i tidningen.

Hur arbetar a_delivery med nya projekt?

– För oss är det viktigt att ligga i framkant inom vår bransch, därför håller vi oss uppdaterade i de program vi använder oss av. Genom att kontinuerligt se över våra rutiner säkerhetsställer vi ett effektivt arbetssätt. Vi finns med hela vägen från att en ny bokning skapats fram till att annonsen är på plats hos redaktionen. Vi hjälper även kunden med andra typer av sättningar och hanteringsflöden av annonser och sidor. Allt för att underlätta och förenkla processens helhet. Vi kan också se över de rutiner som publicister har för sin materialhantering idag och optimerar processen där det behövs.

Tre tips för att förbättra upplevelsen för annonskunder:

  1. Se till så dina säljare redan pratar om materialet vid bokningen – ovana annonsörer kanske inte riktigt är medvetna om vad de förväntas att lämna in för sin bokning. Kanske behöver de hjälp att producera sin annons?
  2. Se över era rutiner - gör det enkelt för annonsören men även redaktionen, det ska vara en smidig process från köp av annonsutrymme till leverans av material till redaktion.
  3. Personlig och snabb service - se till att dina annonskunder har tillgång till support och stöd när det dyker upp frågor. Att ge snabb och personlig återkoppling via telefon och mail är A-O.

Visste du att a_delivery …

Hanterar fler än 8 000 annonsbokningar varje år och över 17 000 kampanjer.

a_delivery har 9 medarbetare med kontor i Stockholm och Malmö och arbetar med drygt ett 50-tal publicister – från ridsportssajten Hippson till ett av landets största mediehus LRF Media.