Ordlista: 12 saker du måste känna till om programmatic buying

18 juni 2021
Dela:

Fördelarna med onlineannonsering är många, men om du inte är väl insatt i området och programmatic buying kan det snabbt kännas komplicerat och skrämmande. Området är fyllt av ord och begrepp som kan få ett och annat frågetecken att dyka upp. Men oroa dig inte, idag kommer vår Campaign och Yield Manager Andreas Marzo att guida dig genom några begrepp som kommer att få dig att se ut som en riktig expert på nästa möte.

Programmatic
Programmatic eller programmatic buying är egentligen bara samlingsnamn för olika former av automatiserad handel med digitala annonser.

RTB (real time bidding)
RTB är ett sätt att köpa och sälja annonser inom programmatic, som innebär att man köper annonsutrymme via en auktion. Den annonsör som bjuder högst vinner auktionen och får visa sin annons för dig på sajten. Allt detta sker helt automatiskt och under några millisekunder.

Open RTB
Organisationen IAB har tagit fram en öppen standard som möjliggör för annonsköpare, publicister och annonsbörsen att använda samma språk för att hantera olika parametrar, exempelvis prisnivåer, bud och visningar per besökare.

DSP (demand side platform)

DSP är ett system där annonsköparna kan koppla in sig mot en annonsbörs eller privat marknadsplats där annonser säljs och köps. DSP innebär att köparen kan sätta sina parametrar för vilka annonsvisningar de önskar köpa och summan de är beredda att betala för dem.

SSP (sell side platform)
SSP är den tekniska plattform som är motsatsen till DSP. Det är här publicister kan erbjuda sina annonsytor till försäljning. Potentiella köpare kan koppla in sig mot en publik annonsbörs eller låta utvalda köpare koppla upp sig mot deras SSP. Sajtägarna kan välja vilka annonsytor de är villiga att sälja och det pris som de kan tänka sig att sälja för. Annonsköparna kan sedan välja vilken typ av annonsplatser de vill köpa och sätta ett tak för summan de är beredda att betala för annonsvisningarna.

Styrning, targeting
Betyder att man styr en kampanj mot en specifik målgrupp utifrån bakgrundsinformation.

Retargeting, remarketing
Att styra annonser mot besökare som tidigare har varit inne på en specifik sajt. Retargeting och remarketing är en del av programmatic som användaren tydligt märker. Exempelvis när en besökare varit inne på en e-handelssajt och senare får se annonser om de produkter de titta, på andra sajter.

Konvertering 
En konvertering är ett mått på hur många av alla av dina besökare, eller potentiella kunder, som gör precis det du vill dom ska göra inom en viss tidsram. En konvertering kan också vara att man fyller i ett formulär eller genomför ett på förhand definierat mål.

Private marketplace
Publicister och mediehus kan genom en privat annonsbörs erbjuda sina annonsvisningar för automatisk handel. En inbjudan krävs för att kunder ska kunna köpa utrymme.

Fillrate
Innebär den andel annonsutrymme som en publicist fyller med sålda annonsvisningar. Programmatic är därför väldigt viktigt för publicister att anamma, eftersom det möjliggör försäljning av tidigare osålt utrymme.

Trading desk

Är oftast en extern aktör som kopplar in sig mot köparnas- och säljarnas teknikplattformar och på egen hand gör annonsköp åt sina kunder. Man kan säga att det är en slags mäklare som erbjuder kunskap och analys för att hjälpa sina kunder att köpa annonser genom programmatic.

DMP (data managing platform)
DMP ett system som samlar in och hanterar data om olika målgrupper. Denna data kan användas till att forma och styra de automatiska annonsköpen.

Tycker du fortfarande att onlineannonsering känns invecklat och svårt? Det ska vara enkelt för dig att lyckas med din annonsering. Därför finns vi, experter på adtech och campaign management som ser till att din annonsering fungerar smidigt. Både för dig som annonsör och publicist.

Kontakta oss idag så berättar vi mer om vad vi kan erbjuda dig!