Domynikas: Så förbättrar du din annonsmiljö i 3 enkla steg

08 juli 2021
Dela:

Hans väg in i den digitala marknadsföringsvärlden var en ren slump. Idag är han en av talangerna i vårt adops-team – vi pratar om Dominykas Nasutavičius. I det här inlägget delar han med sig av sina bästa tips på hur du som publicist och medieägare förbättrar din sajt och på så sätt ökar era digitala annonsintäkter.

Berätta, vem är du?
- Dominykas heter jag och jobbar idag som Campaign Manager på a_delivery. Min väg in i adtechbranschen var faktiskt en ren slump. För några år sedan började jag på ett bolag inom adtech. Initialt var jag ganska skeptisk till just adtech och digital marknadsföring, men ju mer jag lärde mig desto mer insåg jag hur intressant det var. Jag förstod att digital marknadsföring inte bara hjälper konsumenter att ta mer pålästa och genomtänkta beslut, utan också möjliggör modern journalistik. Idag älskar jag att jobba med marknadsföring och är sedan 2019 en del av a_delivery där jag hjälper publicister och medieägare att optimera sina digitala kanaler.

Vilka är de vanligaste utmaningarna som du ser på medieägares och publicisters sajter?
- Det vanligaste problemet som vi ser är att annonserna är ojämnt fördelade. Det betyder att på vissa sidor på sajten, ofta längst upp, hittar man väldigt många annonser, medan det på andra sidor inte finns några annonser alls. Det som ofta händer då är att besökaren blir förvirrad och det ser rent grafiskt inte så bra ut som det borde göra. Som tur är, är det en utmaning som enkelt går att lösa och där vi med små medel kan göra stor skillnad.

Hur kan man ta reda på förbättringspotentialen på sin sajt?
- En Health Check är en process där vi går igenom och analyserar vilka potentiella risker som finns, som på ett eller annat sätt kan påverka besökaren negativt. Vi börjar med att identifiera vilka problem vi ser för den befintliga driften av annonseringen på sajten, hur vi kan fixa det och vilka positiva effekter det kan ha på annonsintäkterna. Vi tittar också på vilken potential som finns när det kommer till utveckling av sajtens funktioner och hur man kan generera nya intäkter. Genom att göra en Health Check på din sajt får du en bra överblick över förbättringspotential och vilka fallgropar du kan undvika.

Vilka är de största uppsidorna med en Health Check?
- Under min karriär har jag förstått att publicister överlag är väldigt bra på att implementera annonser på sin sajt. Samtidigt ser vi också att man genom optimering av sajten kan öka sina intäkter kraftigt genom att organisera och strukturera sajten på ett optimalt sätt.

Vi som dagligen jobbar med att förbättra våra kunders sidor och annonsintäkter vet hur en bra sajt bör se ut och kan snabbt inspektera sajten och identifiera eventuella risker. Det skulle jag säga är en stor fördel mot att göra det själv.

Om du fick ge 3 tips till medieägare som vill förbättra sin sajt, vilka skulle det vara?

  1. Sprid ut dina annonser och se till att alla sidor med innehåll har tillhörande annonseringsyta intill sig.  När allt kommer omkring kostar det att producera bra innehåll och skapa kvalitetsjournalistik, så det gäller att kunna skapa intäkter på innehållet man investerat i.
  2. Synlighet är viktigt – fler och fler annonsörer letar efter data som kan bekräfta att deras annonser faktiskt syns för de som besöker din sajt. Se till att annonserna placeras där besökarna faktiskt spenderar tid, som exempelvis i anslutning till en relevant artikel. Här använder vi ett verktyg som hjälper er att mäta annonsens synlighet – det som även kallas viewability.
  3. Om du arbetar med RTB (Real Time Bidding) på din sajt så är det bra att komma ihåg att hålla koll på, och justera, dina öppna RTB-priser (Floor-prices). Genom att ta pulsen på marknaden och justera utifrån det, kan du öka annonsintäkterna kraftigt.

 Vill du veta mer? Boka ett förutsättningslöst möte med våra digitala experter!