Optimerad annonsmiljö för Maskinentrepenören

Bakgrund

Another Media Group där a_delivery ingår har varit partner till Maskinentreprenören sedan 2018 och är stolta över samarbetet som utvecklats under åren. Med flera olika bolag med kunskap inom affärsutveckling, försäljning och annonsteknik har målet varit att vara kreativa, nytänkande och erbjuda den bästa servicen i omställningen mot en mer digital agenda och ökade digitala intäkter.

Utmaning

Maskinentrenprenörens sajt var inte optimal utifrån ett annons- och teknikperspektiv. Det fanns en potential att förbättra laddtider av annonser och viewability mot målgruppen. På den ursprungliga sajten fanns en utmaning i att placera annonser och artiklar i ett jämt flöde och därför ett behov av att utveckla annonsdesignen.

"

Vi behövde bättre kompetens för att utveckla våra digitala annonser och den digitala utvecklingen som vi planerade för. Vi undersökte marknaden för att hitta en partner som hade bred kompetens inom området, inte bara kompetens som rörde försäljning. Vår idé är att vi vill jobba med de bästa. AMG fick jobbet”

Micael Appelgren, Chefredaktör

Vår lösning

Vårt mål var att skapa bra upplevelse som möjligt för både användare, redaktion och annonsavdelning genom att säkerställa att allt det tekniska bakom kulisserna fungerar precis så bra som det ska.

Annonsmiljön optimerades ur ett tekniskt perspektiv vilket möjliggjorde för annonserna att ladda snabbt och ger användarna en möjlighet att exponeras för budskapen. Den snabba laddtiden gynnar sajten i fler aspekter, exempelvis SEO perspektivet.

Nya lösningar för native- och nyhetsbrevsannonsering arbetades fram och en optimerad set-up av annonsteknik genomfördes.

"

Med tiden fick vi allt bättre förtroende för organisationen och AMG blev en partner som vi idag ser som tidningens medarbetare. Det är lätt att sjösätta nya projekt, testa, utveckla eller lägga ner. Man får snabba svar och AMG jobbar professionellt och seriöst. De är lyhörda och kommer med"

Micael Appelgren, Chefredaktör

Resultat

En optimerad annonsmiljö ökade viewability med 20 % på samtliga placeringar. På de mobila placeringarna ökade synligheten med över 50 %. Annonserna exponeras efter optimering i genomsnitt i 20 sekunder för användarna, jämfört med 10 sekunder innan optimeringen.

Vill du också lyckas med din annonsering?

Ta en kaffe med oss så berättar vi mer!